PKN ORLEN i Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia będą ściśle współpracować na rzecz rozwoju zeroemisyjnego transportu publicznego napędzanego wodorem. Podczas konferencji Impact mobility rEVoloution, która odbyła się w Katowicach,
podpisano list intencyjny w tym zakresie. Inicjatywa umożliwi realizację projektów wykorzystujących wodór w obszarze
Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
Wodór to bezpieczne i przyjazne środowisku paliwo. Pozyskiwany jest m.in. z odnawialnych źródeł energii. Po
oczyszczeniu może być stosowany w pojazdach elektrycznych, stanowiąc w niedalekiej przyszłości alternatywę dla
tradycyjnych paliw kopalnych i baterii litowo-jonowych, szczególnie w transporcie publicznym.
Zgodnie z naszą strategią, wpisujemy się w globalny trend rozwoju nowoczesnych, a przy tym ekologicznych
technologii. Stawiamy na rozwiązania wykorzystujące odnawialne źródła energii. Jednym z nich jest produkcja
oczyszczonego wodoru. Pojazdy napędzane wodorem są przyszłością motoryzacji. Czysty wodór będzie zyskiwał na
znaczeniu, a my chcemy mieć istotny udział w jego produkcji. Współpraca z Metropolią GZM jest naszą odpowiedzią na
wyzwania związane z redukcją smogu i poprawą jakości powietrza w Polsce – mówił Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN
ORLEN.
Podpisany list intencyjny zakłada wymianę informacji, a także działania związane z przygotowaniem do realizacji
projektów dotyczących infrastruktury i logistyki dostaw wodoru. Ponadto wspólnie podejmowane mają być prace na rzecz
maksymalnego udziału transportu niskoemisyjnego, opartego o zasilanie wodorowe, w transporcie publicznym w obszarze
Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
Jednym z naszych priorytetów jest redukcja niskiej emisji i wdrażanie proekologicznych rozwiązań, zwłaszcza w
obszarze transportu publicznego. Pojazdy jeżdżące pod szyldem Zarządu Transportu Metropolitalnego pokonują rocznie
ponad 100 milionów kilometrów, co sprawia, że jesteśmy jednym z największych organizatorów komunikacji miejskiej w
Polsce. Stanowi to również olbrzymie wyzwanie dla testowania i wdrażania nowych rozwiązań, które w najbliższej
przyszłości mogą zrewolucjonizować motoryzację. Wodór ma olbrzymi potencjał, dlatego cieszę się, że wspólnie z PKN
ORLEN będziemy wspierać rozwój tej technologii – podkreślał Kazimierz Karolczak, Przewodniczący Zarządu
Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
PKN ORLEN podjął już decyzję o budowie instalacji do doczyszczania wodoru, który następnie wykorzystywany będzie do
napędu samochodów i autobusów elektrycznych nie tylko w obszarze GZM. Instalacja powstanie w zakładzie w Trzebini,
należącym do spółki ORLEN Południe. Rozpoczęcie produkcji czystego paliwa wodorowego planowane jest w 2021 roku.
Dwa punkty ładowania dla pojazdów zasilanych wodorem PKN ORLEN posiada już na niemieckich stacjach paliw. Niebawem
wodór zatankować będą mogli także kierowcy samochodów osobowych w Czechach. UNIPETROL z Grupy ORLEN w przyszłym roku
rozpocznie budowę trzech stacji wodorowych zlokalizowanych w Pradze, Litwinowie i Brnie.